موضوع: "سیره خوبان"

در محضر بزرگان

استاد فاطمی نیا:
بدترین سخن این است که دعا کردم و نشد -زیارت رفتم و نشد را بر زبانمان جاری کنیم این نشدها از شیطان است هیچ دعا کننده ای دست خالی بر نمی گردد اگر به صلاح باشد خداوند همان را به او می دهد و اگر به صلاحش نباشد بهتر از آن را می دهد کافیست کمی صبر پیشه کنیم .

در محضر بزرگان

آیت الله بهجت (ره) فرمودند:
با کسی نشست و برخاست کنید که وقتی او را دیدید
به یاد خدا بیفتید
به یاد طاعت خدا بیفتید
نه با کسانی که در فکر گناه هستند.
منبع: کتاب در محضر بهجت(ره)

تاثیر غیبت

روزی در مجلس عارف گرانقدر مرحوم حاج میرزا جواد ملکی تبریزی یکی از حضار غیبت کرده بود، آن بزرگوار بسیار ناراحت شده بود و خطاب به غیبت کننده فرموده بود چهل روز مرا به زحمت انداختی .
امام علی (ع) چشمش به مردی افتاد که در نزد فرزندش حسن غیبت می کند .فرمود: فرزندم گوش خود را از سخنان این مرد منزه بدار . بدرستی که او به خبیث ترین چیزی که درون او جا داد نگاه کرده است و می خواهد آن را در ظرف قلب تو جای دهد.
منبع: کتاب زیباییهای اخلاق از محمد رضا اکبری

در محضر بزرگان

بزرگترین آزمون ایمان زمانی است که چیزی را که می خواهید و بدست نمی آورید.با این حال قادر باشید که بگوییدخدایا شکرت.(میرزا اسماعیل دولابی)

تلنگر

اللهم عجل لولیک الفرج

اللهم عجل لولیک الفرج

چه کنیم که معصیت نکنیم؟

از کلام ایت الله بهجت

چه کنیم که معصیت نکنیم؟

برای تسهیل طاعت و اجتناب از معصیت، راهی جز این نداریم که متوجه شویم و یقین کنیم که طاعت، نزدیکی به تمام نعمت ها و خوشی ها و دارایی ها و عزت ها و… است و معصیت، عبارت است از محرومیت و ناخوشی و نداری و ذلت و…

 

علت غیبت امام زمان، عجل اللّه تعالی فرجه الشریف، خود ماییم!

علت غیبت امام زمان، عجل اللّه تعالی فرجه الشریف، خود ماییم!

سبب غیبت امام زمان (ع) خود ما هستیم وگرنه اگر ظاهر و حاضر شود، چه کسی او را می کشد؟! ما از پیش، امتحان خود را پس داده ایم که چگونه ازامام، تحفّظ و یا اطاعت می کنیم و یا این که او را به قتل می رسانیم؟! انحطاط و پستی انسان به حدی است که قوم حضرت صالح (ع)، ناقه ی صالح را - با این که وسیله ی ارتزاق و نعمت آنها بود- پی کردند. چنان که قرآن کریم درباره ی آن می فرماید:

«لها شِرْبٌ و لکم شِرْبُ یَومٍ معلوم»(سوره شعرا)

نماز شب افضل است یاتحصیل علم؟

 مرحوم علامه انصارى‏، در جواب کسى که از او این سؤال را نموده بود که آیا نماز شب افضل است یا مطالعه و تحصیل علم؟! چه نیکو جواب گفته است، که خطاب به او فرموده بود: آیا تو قلیان مى‌‏کشى؟! او در پاسخ گفته بود: بلى. شیخ فرموده بود: به جاى دو بار قلیان کشیدن، نماز شب را بخوان. و این جوابى متین و محکم است که در آن به فساد این خیال هم اشاره شده و گویا شیخ چنین گفته است که اگر تو تا این اندازه مراقب احوال و اخلاص در اعمالت هستى به گونه‌‏اى که برایت تشخیص این مطلب مشکل شده که نماز شب افضل است یا مطالعه و تحصیل علم، چگونه اوقاتت را به کشیدن قلیان که در این باب، اقوال مختلف است که یا حرام است و یا مکروه است و یا مباح است مى‏‌گذرانى؟!

ادامه »

سخنان گهربار امام سجاد (ع)

 پروردگارا تو‌  را‌  حمد  ‌و‌  ستايش مى كنم  ‌و‌  تنها تو‌  شايسته ستايش  ‌و‌  حمدى (تو را‌  سپاس  ‌و‌  شكرگزارى مى كنم) كه‌  بسى با‌  من‌  نيكوئى كردى  ‌و‌  نعمتهاى (ظاهر  ‌و‌  باطن) خود را‌  به‌  حد وافر به‌  من‌  كرم فرمودى  ‌و‌  مرا عطاى بزرگ (معرفت  ‌و‌  ايمان  ‌و‌  غيره) بخشيدى  ‌و‌  هم به‌  رحمت خاص مرا (بر بسيارى از‌  موجودات عالم) فضيلت دادى (كه فرمودى لقد كرمنا بنى آدم  ‌و‌  فضلناهم الخ)  ‌و‌  به‌  نعمت خلافت خويش  ‌و‌  امامت بر‌ خلق برگزيدى  ‌و‌  نعمت هايت را‌  بر‌ من‌  كامل  ‌و‌  وافر عطا كردى همانا آنقدر احسان  ‌و‌  نيكوئى كرده اى كه‌  من‌  از‌  اداء شكرش عاجزم  

ادامه »

سیره بزرگان

تلنگر

عارفی را پرسیدند :

از اینجا تا خدا چه مقدار “راه” است؟

فرمود: “یک قدم”

گفتند : این یک قدم کدام است؟

فرمود: “پابگذار روی خودت”

اعوذ بالله من نفسی

خداخواهی بایستی خود را ترک کنی

در محضر بزرگان

ایت الله شهید دستغیب (ره) :

در روایتی از رسول اکرم(ص) آمده که فرمودند:روزه گرفتن صورت شیطان را سیاه می کند ،صدقه دادن کمرش را می شکند و دوستی در راه خدا او را خفه می کند که به این زودیها نمی تواند جان بگیرد.

منبع:قلب قرآن ،ص170

رسالت تبلیغ مرحوم ملا عباس تربتی

عالم ربانی و فقیه اخلاقی ، مرحوم ملا عباس تربتی در دهه عاشورا در تربت نمی ماند ،با این که مجالس بسیاری در تربت منعقد می گشت و اصرار به ماندنش می کردند ،اما به کاریزک که روستایی کوچک بود،می رفت و می گفت :درشهر برای اداره کردن منابر و مجالس به قدر کفایت هستند ،ولی در این روستاها کسی نیست. 

ایشان در مشهد دوستان و مریدان فراوانی داشت که اصرار می کردند ،مقیم مشهد شود و حاضر بودند برایش زندگی مرفهی درست کنند،خود او هم به سبب مجاورت امام رضا(ع) و بودن علمای عالی مقام که می توانست از محضر آن ها استفاده کند،به این کار مایل بود،اما از لحاظ نشد و می گفت : در مشهد به قدر  کافی علما و مبلغان هستند ولی در نواحی تربت مخصوصا روستاها کسانی که به امور شرعی مردم برسند،کمتر حضور دارند. 

منبع: کتاب فضلیت های فراموش شده

گاهی توجه در کارهایمان داشته باشیم

 آیت‌الله العظمی بهجت می‌فرمود: لازم نیست حوائج خود را در محضر امام بشمرید. حضرت می‌دانند، مبالغه در دعاها نکنید! زیارت قلبی باشد. امام رضا علیه‌السلام به کسی فرمودند: از بعضی گریه‌ها ناراحت هستم!


در محضر ائمه

 امام على عليه  السلام :
 
جوانان را به مباحثه و جدال [علمى] ، و ميان سالان را به انديشيدن ، و پيران را به سكوت ، فرمان دهيد .  
 
مُرُوا الأَحداثَ بِالمِراءِ وَالجِدالِ ، وَالكُهولَ بِالفِكرِ ، وَالشُّيوخَ بِالصَّمتِ .
 

شرح نهج البلاغة : ج 20 ص 285 ح 260 .

عاقبت ذکر

تلاش کنید خداوند متعال ذکرش رابه شما الهام کند ،همان گونه که در دعای کمیل از خداوند چنین میخواهیم “ان تلهمنی ذکرگ"یعنی درایام غفلت ناگهان به یاد خدابیافتد که اگر این عنایت تحقق پیدا کند،همه لوازم ان را از جمله دوام ذکررا به دنبال خواهد داشت همچنین ایشان می فرمود عاقبت ذکر عجایب است یعنی اگرکسی بتواند یادخدا راتداوم بخشد چیزهای شگفتی از نظر معنوی خواهد داد. منبع کتاب زمزم عرفان ازنقل ایت الله بهجت ره ،ص127

تفکر قرآنی

قال رسول الله صلی الله علیه و آله  می فرمایند:

هرکس سوره آل عمران را در روز جمعه قرائت نمایند خداوند و فرشتگان تا غروب آفتاب بر او درود می فرستند .

منبع:مجمع البیان /ج2/ص7

 

 

سبک زندگی مورد پسند امام زمان(عج)

ed;">یکی از رسالت‌های تربیتی خانواده‏های مهدوی، تربیت نسل مستعد و مهیا از نظر علمی و عملی برای یاوری و اجرای منویات امام زمان (عج) است.

 

آگاهی کامل از جزئیات و دستاوردهای عصر ظهور برای کسی که پیش از ظهور زندگی می‌کند، بسیار دشوار می‌نماید. تنها در پرتو روایات معصومین علیهم‌السلام و بر اساس استنباط علمای بزرگ از احادیث و قرآن، می‌توان تا حدودی از این شاخصه‌ها و واقعیت‌ها پرده برداشت.

 

از ویژگی‌های عصر ظهور، پدیدار گشتن رشد معرفتی و دانشی انسان است.

این سخن به این معنا نیست که بشر، پیش از ظهور، اندیشه، تعقل، تلاش و جستجو برای دست‏یابی به حقیقت را نداشته است، بلکه منظور این است که بندها گسیخته و دیده‌ها گشوده خواهد شد. امام باقر(علیه‌السلام) می‌فرمایند: «إذا قام قائمنا وضع الله یده علی رۆوس العباد، فجمع بها عقولهم و کلمت به أحلامهم» هنگامی که قائم ما قیام کند، دست خدایی‌اش را بر سر بندگان می‌نهد، از آن پس خردها و دانش‌های آنان به هم می‌پیوندد و کمال می‌یابد).بحارالانوار، ج52)

 

 

 

اخلاص و عملکرد شایسته

یکی از ویژگی های ارزشمند خطیب توانا آیت الله شیخ جعفر شوشتری گوهر گران بهای اخلاص و عملکرد شایسته و بایسته بود.رفتارش در زندگی با گفتارش هماهنگ بود و به راستی بر این باور بود که:” من نصب نفسه للناس اماما فلیبدا بتعلیم نفسه قبل تعلیم غیره… (نهج البلاغه،حکمت 73)هرکس خویشتن را پیشوای مردم قرار دهد،باید پیش از آموزش دیگران،خود را بسازد.

او به هنگام تلاوت قرآن و تفسیر آیات و تحلیل روایات ووعظ و ارشاد مردم،از دل سخن می گفتو سخنش لاجرم بر دلها می نشست ،همه را دگرگون می ساخت و می گریاندو شور و شعور بسیار پدید می آورد.

 

 

 

علامه طباطبایی و ماه مبارک رمضان

یکی از فضلا می گفت: به مرحوم آیه الله شهید مطهری عرض کردم که شما فوق العاده از علامه طباطبایی تجلیل می کنید. تعبیر “روحی فداه ” را درباره ی ایشان به کار می برید ،این همه تجلیل به خاطر چیست؟

ایشان فرمود: من فیلسوف و عارف ،بسیار دیده ام و احترام مخصوص من به ایشان ،نه به خاطر  این است که یک فیلسوف است ،بلکه به این جهت است که ایشان عاشق و دل باخته ی اهل بیت است . علامه طباطبایی در ماه مبارک رمضان ،روزه خود را با بوسه بر ضریح مقدس حضرت معصومه (سلام الله علیها) افطار می کرد . ابتدا ÷یاده به حرم مطهر مشرف می شد و ضریح مقدس را می بوسید،س÷س به خانه می رفت و غذا می خورد . این ویژگی اوست که مرا به شدت شیفته ایشان کرده است.

در احوال علامه طباطبایی ذکر شده است که آن حکیم الهی و مفسر عالی قدر قرآن کریم همواره ذکر خداوند سبحان را به لب داشتند . در جلسه بحث و درس که شرکت می کرد وقتی جلسه به سکوت می کشید لب های استاد به ذکر خدا حرکت می کرد . به نافله ها مقید بودند حتی گاهی دیده می شد که در طول راه مشغول خواندن نمازهای نافله هستند . شب های ماه مبارک رمضان تا صبح بیدار بودند مقداری مطالعه می کردند و بقیه را به دعا و قرائت قرآن و نماز و ذکر می گذراندند.

لذت عبادت

اگر سلاطین عالم می دانستندکه انسان در حال عبادت چه لذت هایی را می برد،هیچ گاه  دنبال مسائل مادی نمی رفتند. 

بهجت عارفان در حدیث دیگران به نقل از آیت الله مصباح ،ص59

راه سعادت

امیر المومنین علی (علیه السلام) فرمودند:

با کوچک تر های خانواده ات مهربان باش و به بزرگ تر های ایشان احترام بگذار .

امالی للمفید ،ص222

حق الناس

در کلام امام علی (ع)

ای مالک اگرشب هنگام کسی را در حال گناه دیدی 

                                          فردا به آن چشم نگاهش مکن

                                                          شاید سحر توبه کرده باشد و تو ندانی 

توجهتان به کیست ؟

حاج اسماعیل دو لابی:

توجهت به هر چه باشد قیمت تو همان است…

 

اگر توجهت به خدا و خوبان خدا باشد قیمتی می شوی ……


حواس تو به هر که رفت تو همانی …..

نشانه قبولی نماز

بنده خدا

آهنگری بود كه با وجود رنج های متعدد و بیماری اش عمیقاً به خدا عشق می ورزید.
روزی یكی از دوستانش كه اعتقادی به خدا نداشت از او پرسید: ” تو چگونه می
توانی خدایی را كه رنج و بیماری نصیبت می كند دوست داشته باشی؟”

آهنگر سر به زیر آورد و گفت: ” وقتی كه می خواهم وسیله ای آهنی بسازم یك تكه
آهن را در كوره قرار می دهم. سپس آن را روی سندان می گذارم و می كوبم تا به
شكل دلخواهم درآید. اگر به صورت دلخواهم درآمد می دانم كه وسیله مفیدی خواهد
بود اگر نه آن را كنار می گذارم.همین موضوع باعث شده است كه همیشه به درگاه
خداوند دعا كنم كه « خدایا! مرا در كوره های رنج قرار ده اما كنار نگذار”

پای منبر نور

غلبه بر هوای نفس

یکی از موانع ایمان ،هوای نفس است. و هر چیزی که موجب ضعف ایمان می شود را می توان تحت عنوان هوای نفس خواند. هوای نفس دل آدمی را می رباید و نمی گذارد دل محلی برای ورود ایمان شود.

خداوند در قرآن می فرماید:

” ان الله لاماره با لسوء(یوسف/53)    قطعا نفس آدمی را به  بدی فرمان می دهد.

حکایت شده است ،مرحومملا عبدالله تستری (رحمه الله)در مجلسی از عالم ربانی مرحوم مقدس اردبیلی مسئله ای سوال کرد؛مرحوم اردبیلی  فرمودند:الان نمی شود ،بعدا خدمتتان می گویم.

صفحات: 1· 2

قدم اول در رضایت الهی

هرحقی که برگردنت باشد:تا ادانکنی باب روحانیت،باب معرفت،باب قرب،باز شدنی نیست. یعنی این ها همه مال حضرت احدیت است و حضرت احدیت،رضایت خود را در راضی شدن مردم ، قرار داده است.

ناراحت نباش

جلوی خانه پاسبان گذاشته اند تا کسی به دیدار رهبر مذهبی ملی شدن صنعت نفت نیاید. دلیلش هم متعدد است از جمله سخنرانی آقادرحمایت ازمسلمانان مصری درمبارزه علیه انگلیس ورژیم اسرائیل وبرپایی مجلس یادبود برای شهدای قیام آن دیار.

دراین میان ،آقاکه قصدرفتن به حمام رادارد،بقچه اش رازیربغلش میزندوبه همراه پسرش از خانه بیرون می روند.

مأمورشهربانی که تصور می کند آقاممنوع الخروج است،قصد جلو گیری از رفتن ایشان به گرمابه را دارد،اما چون جرأت درگیر شدن بااوراندارد،مدام عقب می نشیندتااین که رییس کلانتری پامنار که از ارادتمندان روحانیت است،از راه می رسدو مانع از ادامه بی ادبی مأمور شهربانی می شود.

صفحات: 1· 2

p align="center"> اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً