حقوق برادر دینی

هر مسلماني در برابر برادران ديني خود حقوق و وظايف فراواني دارد که قابل شمارش نيست و ما نيز در صدد بيان همه‏ي آن حقوق نيستيم؛ تنها يکي از احاديث مربوط به حقوق مسلمانان را نسبت به يکديگر بيان مي‏کنيم. و توجه به همين يک حديث براي عمل کردن به چنين حقوقي کافي است.
امام صادق عليه‏السلام به معلي بن خنيس مي‏فرمايد: «هر مسلماني بر برادر خود هفت حق [لازم] دارد و آسان ترين آنها اين است که آنچه را براي خود دوست داري براي او نيز دوست بداري و آنچه را که براي خود دوست نداري براي او نيز دوست نداشته باشي و حق دوم اين است که از به خشم آوردن او بپرهيزي و آنچه را موجب خشنودي اوست فراهم کني و امر او را اطاعت نمايي، و حق سوم اين که با جان و مال و زبان و دست و پاي خود او را ياري نمايي، و حق چهارم اين است که چشم او و راهنماي او و آيينه‏ي او باشي، و حق پنجم اين که تو سير نباشي و او گرسنه و تو سيراب نباشي و او تشنه و تو پوشيده نباشي و او برهنه باشد، و حق ششم اين که اگر تو خادمي داري و او ندارد، خادم خود را بفرستي تا لباس او را بشويد و غذاي او را طبخ کند و بستر او را آماده نمايد، و حق هفتم اين که به سوگند و قسم او احترام بگذاري و دعوت او را اجابت نمايي اگر مريض بود از او عبادت نماي و اگر از دنيا رفت او را تشييع نمايي و اگر حاجت و نيازي داشت در انجام آن بکوشي و مگذاري که ناچار به سؤال و درخواست از تو بشود، اگر اين حقوق را نسبت به او رعايت کني، ولايت و ارتباط برادري خود را با او متصل نموده اي و برادري او را نيز با خود متصل و محکم نموده اي». [1] .
مؤلف گويد: بعيد است که ما بتوانيم به تمام اين حقوق عمل کنيم و اگر هم بر انجام آن قادر شويم؛ باز موفقيت انجام چنين حقوقي بسيار مشکل است، زيرا نفس اماره و حب نفس و بزرگي و تکبر، اجازه‏ي درک اين فضايل را به ما نمي‏دهد. چه رسد به اين که موفق به انجام آنها بشويم.
 وسائل الشیعه ،ج8

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.