خربزه

خربزه؛ شیرین و پرخاصیت

خوردن خربزه رنگ چهره را روشن و شفاف می‌کند.
خربزه میوه ای شیرین، لذیذ و گواراست که انواع گوناگونی دارد و بهترین آن خربزه خراسان است. این میوه طبیعتی گرم و تر دارد و به سرعت در بدن نفوذ می‌کند.
تحقیقات حکمای طب سنتی ثابت کرده است؛ مصرف خربزه، کلیه را از اخلاطی که کار تصفیه خون را مختل می‌کنند پاک کرده و باعث بهبود عملکرد کلیه می‌شود.
یکی از مهم‌ترین خواص خربزه؛ تأثیر آن بر سلامت دستگاه ادراری است. زیرا از یک طرف به خاطر خاصیت لطافتش و از طرف دیگر به واسطه خاصیت ادرارآوری که دارد قادر است برخی از سنگ‌های دستگاه ادراری را دفع کند.

رسول گرامی اسلام (صلوات الله علیه) در بیان خواص خربزه فرموده‌اند: «خربزه از زینت‌های زمین است، آب آن از رحمت الهی، و شیرینی آن از بهشت است.»

امام علی (علیه‌السلام) نیز می‌فرمایند: «خربزه ده خاصیت دارد: خوردنی است، آشامیدنی است، چون آبدار است، میوه است، گل است زیرا بویی مطبوع دارد، شیرینی است چون دارای قند زیاد است، روده‌ها و معده را شستشو می‌دهد، معده و روده را پاکیزه می‌کند، سبزی است و دوای درد است.»

به موقع بخور
بهترین زمان مصرف خربزه میان دو وعده غذایی می‌باشد و علامت خربزه خوب آن است که سنگین و نسبتاً سفت باشد و اگر کمی قسمت انتهای آن را فشار دهیم مختصری فرو می‌رود.


احتیاط کنید
- مصرف زیاد خربزه باعث نفخ می‌شود، در نتیجه در ناحیه معده و روده ایجاد درد می‌نماید.
- خربزه را باید بعد از غذا مصرف نمود، زیرا در غیر این صورت تولید اسهال و ورم روده می‌کند.
خوردن خربزه کال در کسانی که معده ضعیف دارند، باعث اسهال می‌شود. همچنین خلط را افزایش داده و برای سینه درد و سرماخوردگی مضر است.
- قند موجود در خربزه از نوع گلوکز و لولوز بوده فوراً جذب خون شده و به همین سبب باعث بالا رفتن سریع قند خون می‌شود؛ لذا مبتلایان به دیابت و افرادی که اضافه وزن دارند باید از مصرف خربزه پرهیز کنند.

کاربرد پوست خربزه در آشپزی
یکی از مشکلات آشپزی سرعت پخته شدن گوشت است. برای این کار، آشپزها از ترفندهای گوناگونی استفاده می‌کنند. اما این مشکل با استفاده از خربزه به سهولت رفع می‌شود. کافی است مقداری پوست خربزه را در ظرف حاوی گوشت بیندازند و با خاطری آسوده منتظر نتیجه شوند. پوست خربزه باعث زود پخته شدن گوشت می‌شود.

زیبایی پوست با خربزه
خوردن خربزه رنگ چهره را روشن و شفاف می‌کند.
علمای طب سنتی توصیه می‌کنند برای خلاصی از شر لکه های تیره و کدری پوست کافی است کمی از خربزه را بکوبید و به صورت پماد روی پوست قرار دهید تا خاصیت جلا بخش بودن خربزه را که به صورت شفاف شدن پوست نمایان می‌شود، به عینه مشاهده کنید.

خواص تخم خربزه:
تخم خربزه علاوه بر میوه آن دارای خواص بسیاری است از جمله اینکه:
- برای سرفه گرم و همچنین درد سینه مفید است.
- افزایش دهنده نیروی جنسی است.
- بخور پوست و تخم خربزه باهم، برای از بین بردن ورمی که به واسطه سرمازدگی و برف در چشم پدید آمده باشد، بسیار مفید است.

  • نظر از: یاس کبود
    1393/05/18 @ 01:37:10 ب.ظ

    یاس کبود [عضو] 

    سلام خدا قوت
    خداوند را برای همه نعمت هایش سپاس می گوییم
    التماس دعا

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.