نماز شب افضل است یاتحصیل علم؟

 مرحوم علامه انصارى‏، در جواب کسى که از او این سؤال را نموده بود که آیا نماز شب افضل است یا مطالعه و تحصیل علم؟! چه نیکو جواب گفته است، که خطاب به او فرموده بود: آیا تو قلیان مى‌‏کشى؟! او در پاسخ گفته بود: بلى. شیخ فرموده بود: به جاى دو بار قلیان کشیدن، نماز شب را بخوان. و این جوابى متین و محکم است که در آن به فساد این خیال هم اشاره شده و گویا شیخ چنین گفته است که اگر تو تا این اندازه مراقب احوال و اخلاص در اعمالت هستى به گونه‌‏اى که برایت تشخیص این مطلب مشکل شده که نماز شب افضل است یا مطالعه و تحصیل علم، چگونه اوقاتت را به کشیدن قلیان که در این باب، اقوال مختلف است که یا حرام است و یا مکروه است و یا مباح است مى‏‌گذرانى؟!


و چطور مى‏‌شود که بین دو عمل که دو مستحب است، به بهانه کمى وقت، یکى را مى‏‌خواهى انتخاب کنى، در حالى که در جاى دیگر، وقتت را به کارى که یا حرام است و یا مکروه و یا لااقل مباح است، صرف مى‏‌کنى؟! که باید از این مصیبت عظمى و فضیلت آشکار، به خدا پناه برد که شیطان پلید این گونه، علما را فریب دهد که اشتغال به مطالعه این علوم رسمى را که براى اغلب آن‏‌ها نمى‏‌توان قصد شرعى که به وجهى از وجوه، صحیح باشد یافت، از استغفار در سحرگاهان و خلوت با خداوند عزیز غفار، افضل بدانند و چگونه مى‏‌شود که چنین باشد؟! در حالى که آن علمى که انسان را بر تجهد و شب‌زنده‌‏دارى بر نمى‏‌انگیزاند، علمى است که نور و بهره و خیرى در آن نیست و علم واقعى، آن علمى است که به فرموده امام صادق علیه‌السلام ملازم با خشیت باشد و صاحب خشیت، نمى‏‌تواند ترک شب‌زنده‌دارى کند و همان بیم و ترس، او را به انجام این عمل وا مى‏‌دارد.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.