افزایش جمعیت

اعتماد به خداوند و توکل راهگشای بسیاری از مشکلات می تواند قرار گیرد. توجه به اینکه فرزند رزق و روزی خود را با خود همراه می آورد باید در وجود انسانها نهادینه شود.

امام صادق علیه السّلام فرمودند: الرزقُ مَعَ النساءِ و العيالِ. رزق و روزي انسان در گرو وجود زن و فرزند است. (نور الثقلين، ج ۳ ص ۵۹۵)یکی از مهم‌ترین مسائلی که امروزه جامعه ایران با آن روبرو است، مسئله کاهش جمعیت می‌باشد که مقام معظم رهبری نیز در سخنرانی‌های مختلف خود نسبت به آن ابراز نگرانی کرده‌اند. در حالی که ما در دوره‌ای با جهش نرخ رشد جمعیت روبرو بودیم، اکنون در وضعیتی به نام چاله جمعیتی می‌باشیم. در حالی که نرخ باروری ایران 4/6 در سال 65 بود و طبق مطالعات قرار بود در سال 90 به نرخ 4 فرزند برای هر خانواده برسد، اما در سال 72 به نرخ 4 و در سال 90 به نرخ 6/1 فرزند برای هر خانوار رسید که میانگین آن کمتر از دو فرزند می‌باشد.

آیات و روایات بسیاری داریم که دربارۀ مطلوبیت ازدواج، فرزندآوری، تشویق به فرزرندآوری، نهی از کشتن فرزندان به‌دلیل فقر و سرزنش شدید کسانی که این عمل قبیح را مرتکب می‌شدند، سخن گفته شده است؛ چنان‌که در حدیث معروف رسول‌خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) آمده: «ازدواج کنید تا من به افزایش شما بر دیگر امت‌ها مباهات کنم.»

سنت و سیره هم موافق این امر بوده است . اهل‌بیت (علیهم‌السلام) به این امر اهتمام داشته‌اند؛ لذااسلام به کیفیت جمعیت هم توجه ویژه‌ای دارد و کمیت را همراه با کیفیت مطرح می‌کند.جامعه ای که با جمعیت پیر مواجه باشد نیروی کار جوان کمی دارد یعنی اقتصادی ضعیف خواهد داشت این جامعه با شادابی و نشاط کمتری روبروست فعالیت در این جامعه به کمترین میزان خود میرسد در این زمان مدیران کشور برای جایگزینی نیروی کار جدید برنامه های مهاجر پذیری ارائه میدهند که همین مهاجرها باعث تغییراتی اساسی در جامعه می شوند ،از جمله برقراری ارتباط مردم بومی با مهاجران ،ازبین رفتن تدریجی فرهنگها و تامین درخواست های مهاجران و از این قبیل مشکلات که نیازمند قوانین دقیقتر و کار بیشتر برای مدیران کشور هاست.

  • نظر از: بهرامی
    1393/07/28 @ 12:15:27 ب.ظ

    بهرامی [عضو] 

    با سلام ضمن تشکر از مطالب خوبتون .
    از مطالب جدید وبلاگ مدیریت استان اصفهان هم دیدن فرمایید.
    همواره در پناه خداوند سلامت و موفق باشید.

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.